VEELGESTELDE VRAGEN


  • Alle vragen
  • EV box
  • Elektrisch rijden
  • Terminologie
  • Laadoplossingen
alles uitbreiden | alles inklappen
  • 1. Welk abonnement past bij mij?
     

    Ons cloud-based beheersysteem is verkrijgbaar in drie verschillende abonnementen: HOME, BUSINESS en ENTERPRISE.

    Wij helpen u graag bij het kiezen van een abonnement dat past bij uw specifieke situatie. Naast de voordelen van elk abonnement, kunt u ook het onderstaande stappenplan raadplegen bij uw keuze voor het juiste abonnement:

  • 2. Hoeveel kost een backoffice abonnement?
     

    Mocht u meer willen weten over de  abonnementen dan kunnen wij u aan de hand van een gepersonaliseerde berekening een beter beeld schetsen van de prijzen.

    In welk abonnement ben u geïnteresseerd?

    Kies een van de abonnementen hieronder om de berekening te starten.

    •  HOME: 4,00euro excl BTW
    •  BUSINESS: 5,00 euro excl BTW
    •  ENTERPRISE: 9;50 euro excl BTW
  • 3. Welke tarieven hanteren laadpalen?
     

    Het instellen van een tarief

    Met een BUSINESS of ENTERPRISE abonnement is er de mogelijkheid een tarief in te stellen.

    Uw laadstation consumeert elektriciteit tijdens het laden van uw auto. U betaalt aan uw energieleverancier voor deze consumptie. Door een tarief in te stellen voor uw laadstation, kunt u deze consumptie verrekenen bij uw werkgever of anderen die uw laadstation gebruiken.

     

    Welke tarieven kan ik instellen?

    Als eigenaar van een laadstation kunt u, afhangend van uw abonnement, verschillende tarieven instellen.

    Starttarief: Het starttarief is een vast bedrag dat wordt verrekend aan het begin van elke laadsessie. Voor veiligheidsredenen wordt dit bedrag alleen verrekend als de auto minstens 2 minuten aan het laden is.

    Voorbeeld: Een laadstation hanteert €0,50 als starttarief. Dit betekent dat u dit bedrag zult betalen 2 minuten nadat uw auto is begonnen met laden. Dit starttarief komt bovenop het kWh- of tijdstarief dat het laadstation zou kunnen verrekenen.

    kWh-tarief: Het kWh-tarief is een bedrag dat wordt verrekend op de hoeveelheid elektriciteit dat wordt geconsumeerd per uur.

    Voorbeeld: U heeft een elektrische auto met een batterij van 7,6 kWh. U laadt aan een laadstation dat een tarief hanteert van €0,20 kWh totdat uw auto volledig is opgeladen. Dit betekent dat de totale kosten van uw laadsessie 7,6 x 0,20 = €1,52 bedraagt.

    Tijdstarief: Het tijdstarief is een bedrag dat per minuut wordt verrekend aan auto's die aan het laden zijn.

    Voorbeeld: Een laadstation hanteert €0,0333 als tijdstarief. U laadt uw auto op aan dit laadstation voor 60 minuten. Dit betekent dat de kosten van uw laadsessie 0,0333 x 60 = ongeveer €2,00 bedraagt.

     

    Zit er een limiet aan mijn ingesteld tarief?

    Ja, om eerlijke prijzen te hanteren voor een gezonde marktconcurrentie, hangt er een limiet aan uw tarief. De limiet hangt af van uw abonnement. Bij het instellen van uw tarief, zult u de limieten zien die zijn gesteld aan uw abonnement.

     

    Waarom kan mijn tarief niet €1,00 of meer zijn?

    We streven er naar elektrisch rijden overal en voor iedereen toegankelijk te maken. Als iedereen een eigen tarief zou mogen instellen, vergroot dit het risico dat niemand meer elektrisch zou kunnen rijden tegen een betaalbare, eerlijke prijs. Om dit scenario te voorkomen, hangt er een maximum vast aan het instellen van uw tarief voor uw laadstation(s).

  • 4. Hoe kom ik aan een laadpas en hoe werkt het?
     

    Waar kan ik mijn Contract ID vinden?

    Uw Contract ID nummer staat op uw Laadpas en start met "NL-EVB" of "BE-EVB". Dit nummer is uw persoonlijke pasnummer waarop al uw laadsessies staan geregistreerd. Met dit nummer kunt u tevens uw laadpas registreren.

     

    Waar kan ik mijn EV-Box laadpas registreren?

    Wij registreren deze voor u. Wenst u dit echter zelf te doen dan staan wij u hierbij graag bij.

     

    Waar kan ik een laadpas aanvragen?

    U kunt bij ons (extra) laadpassen aanvragen.

     

    Kan ik een tarief instellen voor mijn laadpalen?

    Ja, als een bedrijf kunt u een starttarief en kWh-tarief instellen. Wij verzorgen een automatische verrekening van deze prijzen op maandbasis.

     

    Kan ik met mijn laadpas in het buitenland laden?

    Ja dat kan als u de optie Interoperabiliteit activeert.

     

    Hoeveel kost het laden bij een openbare laadpaal?

    Met een laadpas betaalt u altijd het tarief dat de laadpaal hanteert gebaseerd op het kWh-verbruik van uw auto. De verrekening van alle laadsessies vinden automatisch plaats op een maandelijke basis. Indien de laadpaal kostenloos wordt aangeboden, worden er voor de desbetreffende laadsessies natuurlijk geen kosten geregistreerd op uw laadpas.

     

    Waar kan ik laden met een laadpas?

    Standaard kunt u uw laadpas gebruiken bij uw eigen laadpunt. Indien u tevens wilt laden door heel België en Nederland, dan kunt u uw laadpas openstellen voor alle publieke laadpalen. Elke maand ontvangt u dan een factuur van uw auto's kWh verbruik op alle betaalde laadpalen.

  • 5. Hoe werkt de verrekening van laadkosten?
     

    De verrekening van uw laadkosten is een belangrijk aspect van elektrisch rijden. In de meeste landen hebben elektrische bestuurders een lease auto of een auto van het bedrijf. In dergelijke situaties profiteert u als werkgever en/of werknemer van onze automatische verrekening van alle laadtransacties. Deze service zit standaard inbegrepen bij alle abonnementen en kan worden gebruikt bij de onderstaande situaties.

     

    Thuis laden

    U wilt uw laadverbruik thuis verrekenen bij uw werkgever. Dit doet u door uw laadpas en laadstation te registreren onder de naam van uw werkgever. Als uw laadpaal en laadpas geregistreerd staan in de naam van uw werkgever, dan worden alle kosten automatisch verrekend bij uw werkgever.

    Om uw laadverbruik thuis vergoed te krijgen, dient u "Betaal aan" voor uw naam te zetten. In dit geval versturen wij uw werkgever een rekening met de verbruikte elektriciteitskosten van uw laadpaal thuis.

     

    Laden in het openbaar

    Bent u een bedrijf en wilt u graag uw laadpaal / laadpalen openstellen voor openbaar gebruik, dan dient u een BUSINESS of ENTERPRISE variant van het abonnement aan te schaffen.

    Met deze twee abonnementen kunt u een tarief instellen voor uw laadpaal. Wij verzekeren u dat dit tarief wordt verrekend bij elke laadsessie en de inkomsten daarvan aan u of uw bedrijf worden overgemaakt. Zo hoeft u zich niet te bekommeren over het beheer en de verrekening van alle laadtransacties en kunt u uw laadservice zorgvrij toegankelijk maken.

     

    De verrekening in praktijk

    Deze video laat eenvoudig zien hoe de verrekening in praktijk wordt gebracht voor de bestuurder, uw bedrijf en in het openbaar.

  • 6. Kan ik laden in het buitenland of bij andere service operators?
     

    Elektrisch rijden op reis

    Om een reis voor te bereiden met uw elektrische auto, dient u uzelf goed voor te bereiden. Zo zou u bijvoorbeeld moeten opzoeken waar laadpalen beschikbaar zijn en of u op die laadpalen zou kunnen laden. Indien u een hybride auto bestuurt, is het natuurlijk mogelijk om op benzine te rijden. Het rijden op benzine ontneemt u echter de voordelen van elektrisch rijden.

    Het is dus van uiterst belang dat u uw laadpas provider raadpleegt over de beschikbaarheid en toegankelijkheid van laadpalen in het buitenland.

     

    Activeer interoperabiliteit

    EV interoperabiliteit is een dienst die verschillende laadpaaloperators in staat stellen met elkaar te communiceren en data uit te wisselen. Met interoperabiliteit kunnen bestuurders gebruik maken van laadpalen van verschillende operators in het binnen- en buitenland.

    Om van deze dienst gebruik te kunnen maken, dient u interoperabiliteit te activeren bij de aanschaf van uw laadpas of abonnement. De activatie wordt verzorgd door EV-Box en kost €3,75 (excl. BTW) per maand.

    EV-Box werkt aan het vergroten van haar internationale netwerk van laadpartners en heeft ondertussen het grootste netwerk binnen Europa.

     

    Bereid uw reis voor

    Om een reis binnen Europa voor te bereiden, kunt u gebruik maken van de EV Box ChargeNet app. Via deze applicatie vindt u alle laadpalen binnen ons netwerk in het binnen- en buitenland waaraan uw auto gegarandeerd kunt laden.

     

  • 7. Wat betekent de facturatie-update van voor mij?
     

    Wij hebben enkele wijzigingen aangebracht in de facturatie, waarvan wij u graag op de hoogte willen stellen. Het gaat hierbij om de toepassing van BTW bij laadtransacties op een particulier laadstation. Hieronder wordt uitgelegd wat dit voor u betekent.

     

    Als klant kunt u twee soorten facturen van ons verwachten

    1) Laadpas-factuur

    Indien u in het bezit bent van een laadpas, ontvangt u maandelijks van ons een factuur. Hiermee worden uw laadtransacties in rekening gebracht en eventuele kosten voor abonnementen en/of diensten.

    2) Laadstation-factuur

    Indien u in het bezit bent van een laadstation en u een tarief heeft ingesteld ontvangt u maandelijks een credit-factuur voor de verrekening van de laadtransacties die hebben plaatsgevonden op uw station.

    Daarnaast ontvangt u éénmaal per jaar een separate factuur voor de kosten van uw laadstation-abonnement.

     

    Via onze maandelijkse laadstation-factuur (credit-factuur) vergoeden wij u voor het verbruik dat heeft plaatsgevonden op uw laadstation.

    Indien u het laadstation als particulier in beheer heeft, zullen wij niet langer BTW specificeren op uw factuur. Voor u als gebruiker heeft dit geen verdere implicaties: wij blijven u nog steeds op dezelfde wijze vergoeden.

    Indien u het laadstation als bedrijf in beheer heeft, zal er in de facturatie niets veranderen. Het is echter wel belangrijk dat u ook als zodanig staat ingeschreven bij uwlaadpunt.

    Hoe kan ik controleren of ik geregistreerd ben als een zakelijke of particuliere gebruiker?

    Log in op BackOffice, ga naar Opties > Contractbeheer, klik op uw accountnaam en controleer uw type registratie (Privé of Bedrijf).

     

    Kan ik mijn huidige account veranderen van privé naar zakelijk?

    Ja. Indien u uw account-type wilt wijzigen, kunt u inloggen in uw BackOffice en uw gegevens veranderen. Indien u zich als een zakelijke gebruiker registreert, vergeet u dan niet uw BTW-nummer, KvK-nummer, bedrijfsnaam en de correcte contactgegevens in te vullen.

     

    Waarom is er een verschil tussen het bedrag dat wordt uitgekeerd aan eigenaren van laadstations en het bedrag dat in rekening wordt gebracht aan laadpasgebruikers?

    Het verschil betreft de BTW die wij in rekening moeten brengen over het laadverbruik op particuliere laadstation. Dit verschil wordt door ons afgedragen aan de belastingdienst.

     

    Wat gebeurt er met de facturen die ik heb ontvangen vóór deze wijziging?

    Niets. Alle voorgaande facturen zijn reeds verwerkt en zullen uitbetaald worden op dezelfde manier.

     

    Waar kan ik terecht bij overige vragen met betrekking tot mijn facturatie?

    Voor overige vragen kunt u contact met ons opnemen via info@uwlaadpunt.be

  • 8. Welke typen elektrische auto’s zijn er?
     

    Globaal zijn er drie typen auto's die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

     

    Volledig elektrisch  (FEV)

    Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.

    + stroom is voordeliger dan brandstof, goed voor het milieu

     beperkte actieradius, langere laadtijd

     

    Range extender (E-REV)

    Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.

    + normale actieradius, nog altijd zuiniger dan een reguliere brandstofauto

     verbruikt (een beetje) fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

     

    Plug-in hybride (PHEV)

    Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.

    + normale actieradius bij het gebruik van de brandstofmotor

     als je echt zuinig wil rijden, moet je het accupakket continu tussentijds bijladen, hij verbruikt ook fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

  • 9. Is elektrisch rijden veilig?
     

    Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risicos bij het opladen uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld. Stroom stelen is niet mogelijk, omdat u uw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit uw auto zou trekken, stopt het hele proces. U kunt het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer u opnieuw uw laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

  • 10. Wat zijn de fiscale voordelen van elektrisch rijden?
     

    In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd door de overheid door middel van subsidies en belastingsverminderingen. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen.

    Overzicht:

    1. Elektrische Auto
      1.1. Premie 5.000€
      1.2. 120% belastingsaftrek
      1.3. VAA (Voordeel Alle Aard)
      1.4. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
      1.5. Verkeersbelasting
      1.6. Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest
    2. Motorfietsen, driewielers en vierwielers
      2.1. 15% belastingsvermindering
      2.2. 100% belastingsaftrek voor elektrische motorfietsen

     

    1. Elektrische Auto

    1.1 Premie 5.000€

    Sinds januari 2016 kan je van de Vlaamse overheid een premie krijgen voor de aankoop van een 100% elektrische wagen of een waterstofauto. De premie geldt enkel voor particulieren (natuurlijke personen) en je kan ze dus niet gebruiken voor bedrijfs- of leasingwagens.

    Het moet gaan om een wagen die besteld is vanaf 1-1-2016. De premie geldt enkel voor wagens van categorie M1 (gewone wagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton).

    De wagen moet ingeschreven worden in het Vlaams Gewest, je moet hem minstens 3 jaar houden en je moet je bestelling online registreren .Het premiebedrag bedraagt maximaal 5.000€ in 2016 en het bedrag daalt naargelang de auto duurder is.

     

    1.2 120% belastingsaftrek

    Belgische vennootschappen kunnen de aankoop van een 100% elektrische auto voor 120% aftrekken van hun belastingen. Ook de kosten kunnen voor 120% worden afgetrokken behalve de brandstof, zijnde de elektriciteit, die kan slechts voor 75% worden afgetrokken.

    Plug-in hybrides en EREV’s kunnen voor 100% worden afgetrokken indien de CO2-uitstoot lager is dan 60 g/km.

     

    1.3 VAA (Voordeel Alle Aard)

    Werknemers die een auto van het werk ter beschikking krijgen voor privé doeleinden dienen daarvoor een voordeel alle aard (VAA) in rekening te brengen in hun personenbelasting.

    Voor 100% elektrische auto’s (dus niet voor plug-in hybrides) wordt in de berekening van de VAA het laagste percentage van 4% toegepast. Het VAA wordt als volgt berekend: VAA = Catalogusprijs x ouderdomspercentage x CO2-coëfficiënt x 6/7. De minimum VAA bedraagt 1.250€. Voor vele (bescheiden) elektrische auto’s betaal je dus 1.250€ VAA maar voor een Tesla Model S bijvoorbeeld betaal je al snel 3.000€ tot 4.000€

     

    1.4 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

    1.4.1 Vlaams Gewest

    In Vlaanderen is een 100% elektrische auto vrijgesteld van BIV. Hybrides met een CO2 uitstoot lager dan 50 g/km worden eveneens vrijgesteld. Voor andere hybride wagens kan je het tarief berekenen via deze tool van de Vlaamse overheid.

    1.4.2 Waals Gewest

    In Wallonië betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

    1.4.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    In Brussel betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

     

    1.5 Verkeersbelasting

    1.5.1 Vlaams Gewest

    Sinds januari 2016 worden 100% elektrische wagens, plug-in hybrides (met max. CO2-uitstoot van 50g/km) en waterstofauto’s vrijgesteld van verkeersbelasting in het Vlaams gewest.

    1.5.2 Waals Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Waals Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

    1.5.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

     

    1.6 Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Onder bepaalde voorwaarden kunnen bedrijven een premie krijgen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de aankoop van elektrische, hybride of brandstofcel voertuigen. Raadpleeg EcoSubsiBru, het subsidieportaal van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, voor meer details.

  • 11. Ev laden voor particulieren
     

    Hoe selecteer ik de juiste laadpaal voor mijn auto?

    Via de productwijzer vindt u eenvoudig een laadpaal dat het beste past bij uw rijgewoonten, elektrische auto en woon- / werksituatie.

     

    Kan ik mijn verbruikte kWh laten vergoeden door mijn werkgever?

    Als u uw stroomkosten vergoed krijgt van uw werkgever, worden uw werkelijk verbruikte kWh door ons automatisch maandelijks gefactureerd en uitbetaald.

    Of via een éénmalig abonnement door Alfen ook mee opgenomen.

     

    Kan ik zelf een laadpaal installeren?

    Dit raden wij af, u kunt beter gebruik maken van ons installatiebedrijf die voor een vakkundige aansluiting zullen zorgen. We zijn gekwalificeerd en getraind zijn om onze laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand van de installatie, ontvangt u altijd een prijsvoorstel met een expertise (een inspectie van uw elektrische installatie. ) Tevens ontvangt u tijdens onze expertise een advies en prijsopgave voor de aanschaf en installatie van een laadpaal.

     

    Moet de werkgever de kosten van de laadpaal en eventuele bijkomende installatiekosten tot het loon van de werknemer rekenen?

    Nee, het plaatsen of laten plaatsen van een laadpaal bij de woning van de werknemer maakt deel uit van de terbeschikkingstelling van de auto van de zaak. Ook wanneer een werknemer op verzoek van de werkgever een laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen, is dit het geval. Afspraken over het declareren van gebruikte stroom staan hier los van.

  • 12. Ev laden voor bedrijven
     

    Kan ik een laadpaal in mijn huisstijl laten zetten

    De cover van de laadstations zijn verkrijgbaar in alle RAL/PMS kleuren, waarvan een aantal standaardkleuren zonder meerprijs. Hierdoor kan de laadpaal, opvallend of onopvallend, volledig in zijn omgeving worden geïntegreerd. Voor een hoogwaardige corporate uitstraling zijn de laadstations ook leverbaar in uw eigen bedrijfskleuren en/of -logo. Hiermee geeft u extra uitstraling aan uw laadfaciliteiten.

     

    Tarief instellen voor gastgebruik

    Als bedrijf kunt u via BackOffice een starttarief en een kWh-tarief voor uw laadpalen invoeren. De verrekening van het verbruik vindt maandelijks automatisch plaats met de gebruiker. Hier zorgen wij voor, u dient hiervoor wel een Business/Enterprise abonnement af te sluiten. Let op, particulieren mogen niet verdienen aan het leveren van stroom, dus zij kunnen geen tarief instellen voor gastgebruik.

    Bij Alfen laadpunten kan is hier geen onderscheid aan verbonden.

  • 13. Wat is het verschil tussen een 1-fase en een 3-fase laadstation?
     

    1-fase - 3,7kW

    Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.

     

    3-fase - 11kW

    Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V+ N (krachtstroom) en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn vaak gering. Voor informatie en de aanvraag van een een uitbreiding van uw meterkast raadpleeg de website van Eandis

  • 14. Welke kabels en contactdozen worden er gebruikt?
     

    Een elektrische laadkabel heeft zowel een contactpunt aan de voertuigzijde als aan het oplaadpuntzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig geeft. De laadkabel is een belangrijk onderdeel van het oplaad proces. Kies daarom altijd voor een kwalitatief goede kabel. Dit zorgt voor de meest (brand)veilige en snelle laadoplossing.

    Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en Amerikaanse* merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadstations voorzien zijn van dit type contactdoos.

     

    Type 1 Kabel

    Aan de kant van het laadstation zijn alle oplaadpalen voorzien van een Type 2 contactdoos. Er kan dus alleen een verschil zijn aan de autokant.

     

     

     

     

    Type 2 Kabel

     

     

     

     

     

     

    * De Amerikaanse Tesla Model S is voor Europa voorzien van een Type 2 contactdoos.

  • 15. Welk type kabel heb ik nodig voor mijn auto?
     

    Welke laadkabel u nodig heeft ligt aan het type auto dat u heeft aangeschaft.
    Het contactpunt aan de voertuigzijde heeft soms een andere aansluiting dan het contactpunt aan de kant van de laadpaal.
    Momenteel worden alle voertuigen met een Type 1 of Type 2 aansluiting op de markt gebracht. Type 2 is daarin de meest voorkomende aansluiting.

  • 16. Als mijn oplaadkabel te kort is, kan ik dan een verlengsnoer gebruiken?
     

    Nee, u kunt en mag geen verlengsnoer gebruiken. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met het laadstation. Als uw kabel te kort is, dient u een langere kabel aan te schaffen. U dient zich wel te realiseren dat u een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij het laadpunt te parkeren.

  • 17. Wat is het verschil tussen kW en kWh?
     

    1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. (een normaal huishouden kan over haar aansluiting maximaal kw vermogen afnemen).

    Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/accu capaciteit van uw auto. Door de accu capaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle accu.

    Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een accu capaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.

    Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.

    Na circa 50% van de laadtijd is de accu al voor 80% vol! De batterij kan ook tussentijds opgeladen worden. De laatste 20% van de accu wordt gevuld via druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.

  • 18. Wat is het verschil tussen AC en DC laden?
     

    DC – Gelijkstroom (= snel laden)

    Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt.

    Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt.  Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

     

    AC – Wisselstroom (= langzaam laden)

    In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-Fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) betrekken om te laden. Als de lader van uw auto het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

     

    Door de hoge kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop.

  • 19. Wat is Smart Charging, Load Balancing, Peak Shaving?
     

    Wat is Smart Charging?

    Alle 'slimme' oplaadstations kunnen tegen een meerprijs van € 1,00 per connector/maand gemonitord worden voor Smart Charging. Dit betekent dat er per laadstation een maximum en minimum laadvermogen ingesteld kan worden. Hiermee is het beschikbaar vermogen te verdelen over verschillende laadstations/connectoren of kan, in het geval dat een gebruiker niet voldoende stroom over heeft om de auto probleemloos op te laden, het vermogen 'geknepen' worden.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Load Balancing?

    Wanneer u meerdere laadstations wilt installeren, vereist dit een beschikbaarheid van het cumulatief vermogen van de aangesloten laadstations. Indien het totaal beschikbare vermogen ontoereikend is kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de stations waarop op dat moment geladen wordt.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Hub / Satellite?

    Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de anderen (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Dit noemen we een Hub-Satellite constructie.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Peak Shaving?

    Met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximum capaciteit instellen. Zo bent u er zeker van dat u de maximum stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening niet zult overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.

     

  • 20. Wat beïnvloedt de actieradius van mijn elektrische auto?
     

    Rijstijl, snelheid van het verkeer en de (weg)omstandigheden hebben invloed op het stroomverbruik. Net als bij een door brandstof aangedreven auto verbuikt een elektrische auto relatief meer vermogen bij snel optrekken en hoge snelheden. Bij rustig remmen wordt de accu overigens opgeladen met de 'remenergie'. Verder hebben ook het laadgewicht en het aantal personen in de auto invloed op het stroomverbruik. Radio en verlichting e.d. hebben weinig invloed op het stroomverbruik en dus de actieradius.

    De verwarming/airco van de auto heeft heel veel invloed op de actieradius, tot zelfs 50%. Veel elektrische auto's kun je voorverwarmen of koelen als ze aan het laadstation zijn aangesloten.

  • 1. Welk abonnement past bij mij?
     

    Ons cloud-based beheersysteem is verkrijgbaar in drie verschillende abonnementen: HOME, BUSINESS en ENTERPRISE.

    Wij helpen u graag bij het kiezen van een abonnement dat past bij uw specifieke situatie. Naast de voordelen van elk abonnement, kunt u ook het onderstaande stappenplan raadplegen bij uw keuze voor het juiste abonnement:

  • 2. Hoeveel kost een backoffice abonnement?
     

    Mocht u meer willen weten over de  abonnementen dan kunnen wij u aan de hand van een gepersonaliseerde berekening een beter beeld schetsen van de prijzen.

    In welk abonnement ben u geïnteresseerd?

    Kies een van de abonnementen hieronder om de berekening te starten.

    •  HOME: 4,00euro excl BTW
    •  BUSINESS: 5,00 euro excl BTW
    •  ENTERPRISE: 9;50 euro excl BTW
  • 3. Welke tarieven hanteren laadpalen?
     

    Het instellen van een tarief

    Met een BUSINESS of ENTERPRISE abonnement is er de mogelijkheid een tarief in te stellen.

    Uw laadstation consumeert elektriciteit tijdens het laden van uw auto. U betaalt aan uw energieleverancier voor deze consumptie. Door een tarief in te stellen voor uw laadstation, kunt u deze consumptie verrekenen bij uw werkgever of anderen die uw laadstation gebruiken.

     

    Welke tarieven kan ik instellen?

    Als eigenaar van een laadstation kunt u, afhangend van uw abonnement, verschillende tarieven instellen.

    Starttarief: Het starttarief is een vast bedrag dat wordt verrekend aan het begin van elke laadsessie. Voor veiligheidsredenen wordt dit bedrag alleen verrekend als de auto minstens 2 minuten aan het laden is.

    Voorbeeld: Een laadstation hanteert €0,50 als starttarief. Dit betekent dat u dit bedrag zult betalen 2 minuten nadat uw auto is begonnen met laden. Dit starttarief komt bovenop het kWh- of tijdstarief dat het laadstation zou kunnen verrekenen.

    kWh-tarief: Het kWh-tarief is een bedrag dat wordt verrekend op de hoeveelheid elektriciteit dat wordt geconsumeerd per uur.

    Voorbeeld: U heeft een elektrische auto met een batterij van 7,6 kWh. U laadt aan een laadstation dat een tarief hanteert van €0,20 kWh totdat uw auto volledig is opgeladen. Dit betekent dat de totale kosten van uw laadsessie 7,6 x 0,20 = €1,52 bedraagt.

    Tijdstarief: Het tijdstarief is een bedrag dat per minuut wordt verrekend aan auto's die aan het laden zijn.

    Voorbeeld: Een laadstation hanteert €0,0333 als tijdstarief. U laadt uw auto op aan dit laadstation voor 60 minuten. Dit betekent dat de kosten van uw laadsessie 0,0333 x 60 = ongeveer €2,00 bedraagt.

     

    Zit er een limiet aan mijn ingesteld tarief?

    Ja, om eerlijke prijzen te hanteren voor een gezonde marktconcurrentie, hangt er een limiet aan uw tarief. De limiet hangt af van uw abonnement. Bij het instellen van uw tarief, zult u de limieten zien die zijn gesteld aan uw abonnement.

     

    Waarom kan mijn tarief niet €1,00 of meer zijn?

    We streven er naar elektrisch rijden overal en voor iedereen toegankelijk te maken. Als iedereen een eigen tarief zou mogen instellen, vergroot dit het risico dat niemand meer elektrisch zou kunnen rijden tegen een betaalbare, eerlijke prijs. Om dit scenario te voorkomen, hangt er een maximum vast aan het instellen van uw tarief voor uw laadstation(s).

  • 4. Hoe kom ik aan een laadpas en hoe werkt het?
     

    Waar kan ik mijn Contract ID vinden?

    Uw Contract ID nummer staat op uw Laadpas en start met "NL-EVB" of "BE-EVB". Dit nummer is uw persoonlijke pasnummer waarop al uw laadsessies staan geregistreerd. Met dit nummer kunt u tevens uw laadpas registreren.

     

    Waar kan ik mijn EV-Box laadpas registreren?

    Wij registreren deze voor u. Wenst u dit echter zelf te doen dan staan wij u hierbij graag bij.

     

    Waar kan ik een laadpas aanvragen?

    U kunt bij ons (extra) laadpassen aanvragen.

     

    Kan ik een tarief instellen voor mijn laadpalen?

    Ja, als een bedrijf kunt u een starttarief en kWh-tarief instellen. Wij verzorgen een automatische verrekening van deze prijzen op maandbasis.

     

    Kan ik met mijn laadpas in het buitenland laden?

    Ja dat kan als u de optie Interoperabiliteit activeert.

     

    Hoeveel kost het laden bij een openbare laadpaal?

    Met een laadpas betaalt u altijd het tarief dat de laadpaal hanteert gebaseerd op het kWh-verbruik van uw auto. De verrekening van alle laadsessies vinden automatisch plaats op een maandelijke basis. Indien de laadpaal kostenloos wordt aangeboden, worden er voor de desbetreffende laadsessies natuurlijk geen kosten geregistreerd op uw laadpas.

     

    Waar kan ik laden met een laadpas?

    Standaard kunt u uw laadpas gebruiken bij uw eigen laadpunt. Indien u tevens wilt laden door heel België en Nederland, dan kunt u uw laadpas openstellen voor alle publieke laadpalen. Elke maand ontvangt u dan een factuur van uw auto's kWh verbruik op alle betaalde laadpalen.

  • 5. Hoe werkt de verrekening van laadkosten?
     

    De verrekening van uw laadkosten is een belangrijk aspect van elektrisch rijden. In de meeste landen hebben elektrische bestuurders een lease auto of een auto van het bedrijf. In dergelijke situaties profiteert u als werkgever en/of werknemer van onze automatische verrekening van alle laadtransacties. Deze service zit standaard inbegrepen bij alle abonnementen en kan worden gebruikt bij de onderstaande situaties.

     

    Thuis laden

    U wilt uw laadverbruik thuis verrekenen bij uw werkgever. Dit doet u door uw laadpas en laadstation te registreren onder de naam van uw werkgever. Als uw laadpaal en laadpas geregistreerd staan in de naam van uw werkgever, dan worden alle kosten automatisch verrekend bij uw werkgever.

    Om uw laadverbruik thuis vergoed te krijgen, dient u "Betaal aan" voor uw naam te zetten. In dit geval versturen wij uw werkgever een rekening met de verbruikte elektriciteitskosten van uw laadpaal thuis.

     

    Laden in het openbaar

    Bent u een bedrijf en wilt u graag uw laadpaal / laadpalen openstellen voor openbaar gebruik, dan dient u een BUSINESS of ENTERPRISE variant van het abonnement aan te schaffen.

    Met deze twee abonnementen kunt u een tarief instellen voor uw laadpaal. Wij verzekeren u dat dit tarief wordt verrekend bij elke laadsessie en de inkomsten daarvan aan u of uw bedrijf worden overgemaakt. Zo hoeft u zich niet te bekommeren over het beheer en de verrekening van alle laadtransacties en kunt u uw laadservice zorgvrij toegankelijk maken.

     

    De verrekening in praktijk

    Deze video laat eenvoudig zien hoe de verrekening in praktijk wordt gebracht voor de bestuurder, uw bedrijf en in het openbaar.

  • 6. Kan ik laden in het buitenland of bij andere service operators?
     

    Elektrisch rijden op reis

    Om een reis voor te bereiden met uw elektrische auto, dient u uzelf goed voor te bereiden. Zo zou u bijvoorbeeld moeten opzoeken waar laadpalen beschikbaar zijn en of u op die laadpalen zou kunnen laden. Indien u een hybride auto bestuurt, is het natuurlijk mogelijk om op benzine te rijden. Het rijden op benzine ontneemt u echter de voordelen van elektrisch rijden.

    Het is dus van uiterst belang dat u uw laadpas provider raadpleegt over de beschikbaarheid en toegankelijkheid van laadpalen in het buitenland.

     

    Activeer interoperabiliteit

    EV interoperabiliteit is een dienst die verschillende laadpaaloperators in staat stellen met elkaar te communiceren en data uit te wisselen. Met interoperabiliteit kunnen bestuurders gebruik maken van laadpalen van verschillende operators in het binnen- en buitenland.

    Om van deze dienst gebruik te kunnen maken, dient u interoperabiliteit te activeren bij de aanschaf van uw laadpas of abonnement. De activatie wordt verzorgd door EV-Box en kost €3,75 (excl. BTW) per maand.

    EV-Box werkt aan het vergroten van haar internationale netwerk van laadpartners en heeft ondertussen het grootste netwerk binnen Europa.

     

    Bereid uw reis voor

    Om een reis binnen Europa voor te bereiden, kunt u gebruik maken van de EV Box ChargeNet app. Via deze applicatie vindt u alle laadpalen binnen ons netwerk in het binnen- en buitenland waaraan uw auto gegarandeerd kunt laden.

     

  • 7. Wat betekent de facturatie-update van voor mij?
     

    Wij hebben enkele wijzigingen aangebracht in de facturatie, waarvan wij u graag op de hoogte willen stellen. Het gaat hierbij om de toepassing van BTW bij laadtransacties op een particulier laadstation. Hieronder wordt uitgelegd wat dit voor u betekent.

     

    Als klant kunt u twee soorten facturen van ons verwachten

    1) Laadpas-factuur

    Indien u in het bezit bent van een laadpas, ontvangt u maandelijks van ons een factuur. Hiermee worden uw laadtransacties in rekening gebracht en eventuele kosten voor abonnementen en/of diensten.

    2) Laadstation-factuur

    Indien u in het bezit bent van een laadstation en u een tarief heeft ingesteld ontvangt u maandelijks een credit-factuur voor de verrekening van de laadtransacties die hebben plaatsgevonden op uw station.

    Daarnaast ontvangt u éénmaal per jaar een separate factuur voor de kosten van uw laadstation-abonnement.

     

    Via onze maandelijkse laadstation-factuur (credit-factuur) vergoeden wij u voor het verbruik dat heeft plaatsgevonden op uw laadstation.

    Indien u het laadstation als particulier in beheer heeft, zullen wij niet langer BTW specificeren op uw factuur. Voor u als gebruiker heeft dit geen verdere implicaties: wij blijven u nog steeds op dezelfde wijze vergoeden.

    Indien u het laadstation als bedrijf in beheer heeft, zal er in de facturatie niets veranderen. Het is echter wel belangrijk dat u ook als zodanig staat ingeschreven bij uwlaadpunt.

    Hoe kan ik controleren of ik geregistreerd ben als een zakelijke of particuliere gebruiker?

    Log in op BackOffice, ga naar Opties > Contractbeheer, klik op uw accountnaam en controleer uw type registratie (Privé of Bedrijf).

     

    Kan ik mijn huidige account veranderen van privé naar zakelijk?

    Ja. Indien u uw account-type wilt wijzigen, kunt u inloggen in uw BackOffice en uw gegevens veranderen. Indien u zich als een zakelijke gebruiker registreert, vergeet u dan niet uw BTW-nummer, KvK-nummer, bedrijfsnaam en de correcte contactgegevens in te vullen.

     

    Waarom is er een verschil tussen het bedrag dat wordt uitgekeerd aan eigenaren van laadstations en het bedrag dat in rekening wordt gebracht aan laadpasgebruikers?

    Het verschil betreft de BTW die wij in rekening moeten brengen over het laadverbruik op particuliere laadstation. Dit verschil wordt door ons afgedragen aan de belastingdienst.

     

    Wat gebeurt er met de facturen die ik heb ontvangen vóór deze wijziging?

    Niets. Alle voorgaande facturen zijn reeds verwerkt en zullen uitbetaald worden op dezelfde manier.

     

    Waar kan ik terecht bij overige vragen met betrekking tot mijn facturatie?

    Voor overige vragen kunt u contact met ons opnemen via info@uwlaadpunt.be

  • 1. Welke typen elektrische auto’s zijn er?
     

    Globaal zijn er drie typen auto's die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

     

    Volledig elektrisch  (FEV)

    Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.

    + stroom is voordeliger dan brandstof, goed voor het milieu

     beperkte actieradius, langere laadtijd

     

    Range extender (E-REV)

    Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.

    + normale actieradius, nog altijd zuiniger dan een reguliere brandstofauto

     verbruikt (een beetje) fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

     

    Plug-in hybride (PHEV)

    Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.

    + normale actieradius bij het gebruik van de brandstofmotor

     als je echt zuinig wil rijden, moet je het accupakket continu tussentijds bijladen, hij verbruikt ook fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

  • 2. Is elektrisch rijden veilig?
     

    Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risicos bij het opladen uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld. Stroom stelen is niet mogelijk, omdat u uw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit uw auto zou trekken, stopt het hele proces. U kunt het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer u opnieuw uw laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

  • 3. Wat zijn de fiscale voordelen van elektrisch rijden?
     

    In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd door de overheid door middel van subsidies en belastingsverminderingen. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen.

    Overzicht:

    1. Elektrische Auto
      1.1. Premie 5.000€
      1.2. 120% belastingsaftrek
      1.3. VAA (Voordeel Alle Aard)
      1.4. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
      1.5. Verkeersbelasting
      1.6. Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest
    2. Motorfietsen, driewielers en vierwielers
      2.1. 15% belastingsvermindering
      2.2. 100% belastingsaftrek voor elektrische motorfietsen

     

    1. Elektrische Auto

    1.1 Premie 5.000€

    Sinds januari 2016 kan je van de Vlaamse overheid een premie krijgen voor de aankoop van een 100% elektrische wagen of een waterstofauto. De premie geldt enkel voor particulieren (natuurlijke personen) en je kan ze dus niet gebruiken voor bedrijfs- of leasingwagens.

    Het moet gaan om een wagen die besteld is vanaf 1-1-2016. De premie geldt enkel voor wagens van categorie M1 (gewone wagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton).

    De wagen moet ingeschreven worden in het Vlaams Gewest, je moet hem minstens 3 jaar houden en je moet je bestelling online registreren .Het premiebedrag bedraagt maximaal 5.000€ in 2016 en het bedrag daalt naargelang de auto duurder is.

     

    1.2 120% belastingsaftrek

    Belgische vennootschappen kunnen de aankoop van een 100% elektrische auto voor 120% aftrekken van hun belastingen. Ook de kosten kunnen voor 120% worden afgetrokken behalve de brandstof, zijnde de elektriciteit, die kan slechts voor 75% worden afgetrokken.

    Plug-in hybrides en EREV’s kunnen voor 100% worden afgetrokken indien de CO2-uitstoot lager is dan 60 g/km.

     

    1.3 VAA (Voordeel Alle Aard)

    Werknemers die een auto van het werk ter beschikking krijgen voor privé doeleinden dienen daarvoor een voordeel alle aard (VAA) in rekening te brengen in hun personenbelasting.

    Voor 100% elektrische auto’s (dus niet voor plug-in hybrides) wordt in de berekening van de VAA het laagste percentage van 4% toegepast. Het VAA wordt als volgt berekend: VAA = Catalogusprijs x ouderdomspercentage x CO2-coëfficiënt x 6/7. De minimum VAA bedraagt 1.250€. Voor vele (bescheiden) elektrische auto’s betaal je dus 1.250€ VAA maar voor een Tesla Model S bijvoorbeeld betaal je al snel 3.000€ tot 4.000€

     

    1.4 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

    1.4.1 Vlaams Gewest

    In Vlaanderen is een 100% elektrische auto vrijgesteld van BIV. Hybrides met een CO2 uitstoot lager dan 50 g/km worden eveneens vrijgesteld. Voor andere hybride wagens kan je het tarief berekenen via deze tool van de Vlaamse overheid.

    1.4.2 Waals Gewest

    In Wallonië betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

    1.4.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    In Brussel betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

     

    1.5 Verkeersbelasting

    1.5.1 Vlaams Gewest

    Sinds januari 2016 worden 100% elektrische wagens, plug-in hybrides (met max. CO2-uitstoot van 50g/km) en waterstofauto’s vrijgesteld van verkeersbelasting in het Vlaams gewest.

    1.5.2 Waals Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Waals Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

    1.5.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

     

    1.6 Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Onder bepaalde voorwaarden kunnen bedrijven een premie krijgen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de aankoop van elektrische, hybride of brandstofcel voertuigen. Raadpleeg EcoSubsiBru, het subsidieportaal van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, voor meer details.

  • 4. Wat beïnvloedt de actieradius van mijn elektrische auto?
     

    Rijstijl, snelheid van het verkeer en de (weg)omstandigheden hebben invloed op het stroomverbruik. Net als bij een door brandstof aangedreven auto verbuikt een elektrische auto relatief meer vermogen bij snel optrekken en hoge snelheden. Bij rustig remmen wordt de accu overigens opgeladen met de 'remenergie'. Verder hebben ook het laadgewicht en het aantal personen in de auto invloed op het stroomverbruik. Radio en verlichting e.d. hebben weinig invloed op het stroomverbruik en dus de actieradius.

    De verwarming/airco van de auto heeft heel veel invloed op de actieradius, tot zelfs 50%. Veel elektrische auto's kun je voorverwarmen of koelen als ze aan het laadstation zijn aangesloten.

  • 1. Wat is het verschil tussen een 1-fase en een 3-fase laadstation?
     

    1-fase - 3,7kW

    Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.

     

    3-fase - 11kW

    Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V+ N (krachtstroom) en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn vaak gering. Voor informatie en de aanvraag van een een uitbreiding van uw meterkast raadpleeg de website van Eandis

  • 2. Welke kabels en contactdozen worden er gebruikt?
     

    Een elektrische laadkabel heeft zowel een contactpunt aan de voertuigzijde als aan het oplaadpuntzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig geeft. De laadkabel is een belangrijk onderdeel van het oplaad proces. Kies daarom altijd voor een kwalitatief goede kabel. Dit zorgt voor de meest (brand)veilige en snelle laadoplossing.

    Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en Amerikaanse* merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadstations voorzien zijn van dit type contactdoos.

     

    Type 1 Kabel

    Aan de kant van het laadstation zijn alle oplaadpalen voorzien van een Type 2 contactdoos. Er kan dus alleen een verschil zijn aan de autokant.

     

     

     

     

    Type 2 Kabel

     

     

     

     

     

     

    * De Amerikaanse Tesla Model S is voor Europa voorzien van een Type 2 contactdoos.

  • 3. Welk type kabel heb ik nodig voor mijn auto?
     

    Welke laadkabel u nodig heeft ligt aan het type auto dat u heeft aangeschaft.
    Het contactpunt aan de voertuigzijde heeft soms een andere aansluiting dan het contactpunt aan de kant van de laadpaal.
    Momenteel worden alle voertuigen met een Type 1 of Type 2 aansluiting op de markt gebracht. Type 2 is daarin de meest voorkomende aansluiting.

  • 4. Als mijn oplaadkabel te kort is, kan ik dan een verlengsnoer gebruiken?
     

    Nee, u kunt en mag geen verlengsnoer gebruiken. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met het laadstation. Als uw kabel te kort is, dient u een langere kabel aan te schaffen. U dient zich wel te realiseren dat u een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij het laadpunt te parkeren.

  • 5. Wat is het verschil tussen kW en kWh?
     

    1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. (een normaal huishouden kan over haar aansluiting maximaal kw vermogen afnemen).

    Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/accu capaciteit van uw auto. Door de accu capaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle accu.

    Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een accu capaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.

    Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.

    Na circa 50% van de laadtijd is de accu al voor 80% vol! De batterij kan ook tussentijds opgeladen worden. De laatste 20% van de accu wordt gevuld via druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.

  • 6. Wat is het verschil tussen AC en DC laden?
     

    DC – Gelijkstroom (= snel laden)

    Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt.

    Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt.  Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

     

    AC – Wisselstroom (= langzaam laden)

    In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-Fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) betrekken om te laden. Als de lader van uw auto het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

     

    Door de hoge kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop.

  • 7. Wat is Smart Charging, Load Balancing, Peak Shaving?
     

    Wat is Smart Charging?

    Alle 'slimme' oplaadstations kunnen tegen een meerprijs van € 1,00 per connector/maand gemonitord worden voor Smart Charging. Dit betekent dat er per laadstation een maximum en minimum laadvermogen ingesteld kan worden. Hiermee is het beschikbaar vermogen te verdelen over verschillende laadstations/connectoren of kan, in het geval dat een gebruiker niet voldoende stroom over heeft om de auto probleemloos op te laden, het vermogen 'geknepen' worden.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Load Balancing?

    Wanneer u meerdere laadstations wilt installeren, vereist dit een beschikbaarheid van het cumulatief vermogen van de aangesloten laadstations. Indien het totaal beschikbare vermogen ontoereikend is kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de stations waarop op dat moment geladen wordt.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Hub / Satellite?

    Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de anderen (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Dit noemen we een Hub-Satellite constructie.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Peak Shaving?

    Met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximum capaciteit instellen. Zo bent u er zeker van dat u de maximum stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening niet zult overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.

     

  • 1. Ev laden voor particulieren
     

    Hoe selecteer ik de juiste laadpaal voor mijn auto?

    Via de productwijzer vindt u eenvoudig een laadpaal dat het beste past bij uw rijgewoonten, elektrische auto en woon- / werksituatie.

     

    Kan ik mijn verbruikte kWh laten vergoeden door mijn werkgever?

    Als u uw stroomkosten vergoed krijgt van uw werkgever, worden uw werkelijk verbruikte kWh door ons automatisch maandelijks gefactureerd en uitbetaald.

    Of via een éénmalig abonnement door Alfen ook mee opgenomen.

     

    Kan ik zelf een laadpaal installeren?

    Dit raden wij af, u kunt beter gebruik maken van ons installatiebedrijf die voor een vakkundige aansluiting zullen zorgen. We zijn gekwalificeerd en getraind zijn om onze laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand van de installatie, ontvangt u altijd een prijsvoorstel met een expertise (een inspectie van uw elektrische installatie. ) Tevens ontvangt u tijdens onze expertise een advies en prijsopgave voor de aanschaf en installatie van een laadpaal.

     

    Moet de werkgever de kosten van de laadpaal en eventuele bijkomende installatiekosten tot het loon van de werknemer rekenen?

    Nee, het plaatsen of laten plaatsen van een laadpaal bij de woning van de werknemer maakt deel uit van de terbeschikkingstelling van de auto van de zaak. Ook wanneer een werknemer op verzoek van de werkgever een laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen, is dit het geval. Afspraken over het declareren van gebruikte stroom staan hier los van.

  • 2. Ev laden voor bedrijven
     

    Kan ik een laadpaal in mijn huisstijl laten zetten

    De cover van de laadstations zijn verkrijgbaar in alle RAL/PMS kleuren, waarvan een aantal standaardkleuren zonder meerprijs. Hierdoor kan de laadpaal, opvallend of onopvallend, volledig in zijn omgeving worden geïntegreerd. Voor een hoogwaardige corporate uitstraling zijn de laadstations ook leverbaar in uw eigen bedrijfskleuren en/of -logo. Hiermee geeft u extra uitstraling aan uw laadfaciliteiten.

     

    Tarief instellen voor gastgebruik

    Als bedrijf kunt u via BackOffice een starttarief en een kWh-tarief voor uw laadpalen invoeren. De verrekening van het verbruik vindt maandelijks automatisch plaats met de gebruiker. Hier zorgen wij voor, u dient hiervoor wel een Business/Enterprise abonnement af te sluiten. Let op, particulieren mogen niet verdienen aan het leveren van stroom, dus zij kunnen geen tarief instellen voor gastgebruik.

    Bij Alfen laadpunten kan is hier geen onderscheid aan verbonden.