VEELGESTELDE VRAGEN

 

Bekijk hier het antwoord op alle veelgestelde vragen over elektrisch rijden en het opladen van elektrische auto’s.
Zit je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

 

  • Alle vragen
  • EV box
  • Elektrisch rijden
  • Terminologie
  • Laadoplossingen
alles uitbreiden | alles inklappen
  • 1. Welke abonnementen zijn er en welke past het best bij mij?
     

    Als je voor een EV-box kiest zijn er 3 verschillende abonnementsvormen om uit te kiezen. Je kan kiezen tussen een Home, Business en Enterprise abonnement. Het voordeel van een abonnement is o.a. dat er automatisch gefactureerd wordt als je bv een leaserijder bent of als je geen zorgen wil hebben over de facturering naar klanten die op openbare plekken hun auto bij je komen opladen.

  • 2. Hoeveel kost zo’n abonnement?
     

    Voor de Home variant is dit vanaf 4 EUR p/m. Voor een Business abonnement betaal je vanaf 5 EUR p/m en voor een Enterprise abonnement betaal je vanaf 9,50 EUR p/m. Het precieze bedrag hangt af van het aantal connectoren wat je laadpaal heeft en of je SmartCharging wil activeren.

  • 3. Kan ik een tarief instellen voor mijn laadpaal?
     

    Ja, met een Business en Enterprise abonnement is er de mogelijkheid om een tarief in te stellen. Je betaalt immers als eigenaar van de laadpaal voor de energiefactuur en kan dit daarom doorrekenen naar de klant die zijn auto aan je paal oplaadt.

    Je kan daarbij (afhankelijk van je abonnement) verschillende tarieven instellen:

    • Starttarief: Een vast bedrag wat wordt berekend wanneer de klant begint met laden.
    • kWh-tarief: Het kWh-tarief is een bedrag dat wordt verrekend op de hoeveelheid elektriciteit die wordt geconsumeerd per uur.
    • Tijdstarief: Het tijdstarief is een bedrag dat per minuut wordt verrekend aan auto's die aan het laden zijn.

     

    Let op! Om eerlijke prijzen te garanderen zit er een limiet op het bedrag dat je kan instellen. Dit tarief hangt af van je abonnement. Bij het instellen van het tarief zal je de limieten zien die ingesteld zijn voor jouw abonnement.

  • 4. Waar kan ik een laadpas aanvragen & registreren?
     

    Dit kan je eenvoudig doen door contact met ons op te nemen. Wij zorgen dat je een laadpas ontvangt en registreren deze voor je.

  • 5. Hoe werkt de verrekening van laadkosten?
     

    Heb je een bedrijfs- of leasewagen en wil je de kosten van het laden thuis en van je laadpas doorberekenen aan je werkgever? Dat is geen probleem. Het abonnement kan je op naam van je werkgever afsluiten. Zo worden automatisch alle kosten van het laadstation en de laadpas doorberekend aan je werkgever.

    Stel je als onderneming of overheid een laadpaal openbaar ter beschikking? Ook dan hoef je niets handmatig te factureren. De verrekening gebeurd volledig automatisch aan de hand van het tarief wat je hebt ingesteld in de laadpaal.

  • 6. Welke typen elektrische auto’s zijn er?
     

    Globaal zijn er drie typen auto's die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides.

    Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

     

    Volledig elektrisch  (FEV)

    Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.

    + stroom is voordeliger dan brandstof, goed voor het milieu

     beperkte actieradius, langere laadtijd

     

    Range extender (E-REV)

    Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.

    + normale actieradius, nog altijd zuiniger dan een reguliere brandstofauto

     verbruikt (een beetje) fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

     

    Plug-in hybride (PHEV)

    Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.

    + normale actieradius bij het gebruik van de brandstofmotor

     als je echt zuinig wil rijden, moet je het accupakket continu tussentijds bijladen, hij verbruikt ook fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

  • 7. Is elektrisch rijden veilig?
     

    Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risicos bij het opladen uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld. Stroom stelen is niet mogelijk, omdat u uw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit uw auto zou trekken, stopt het hele proces. U kunt het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer u opnieuw uw laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

  • 8. Wat zijn de fiscale voordelen van elektrisch rijden?
     

    In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd door de overheid door middel van subsidies en belastingsverminderingen. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen.

    Overzicht

    1. Premie 5.000€
    2. 120% belastingsaftrek
    3. VAA (Voordeel Alle Aard)
    4. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
    5. Verkeersbelasting
    6. Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    1 Premie 5.000€

    Sinds januari 2016 kan je van de Vlaamse overheid een premie krijgen voor de aankoop van een 100% elektrische wagen of een waterstofauto. De premie geldt enkel voor particulieren (natuurlijke personen) en je kan ze dus niet gebruiken voor bedrijfs- of leasingwagens.

    Het moet gaan om een wagen die besteld is vanaf 1-1-2016. De premie geldt enkel voor wagens van categorie M1 (gewone wagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton).

    De wagen moet ingeschreven worden in het Vlaams Gewest, je moet hem minstens 3 jaar houden en je moet je bestelling online registreren .Het premiebedrag bedraagt maximaal 5.000€ in 2016 en het bedrag daalt naargelang de auto duurder is.

     

    2 120% belastingsaftrek

    Belgische vennootschappen kunnen de aankoop van een 100% elektrische auto voor 120% aftrekken van hun belastingen. Ook de kosten kunnen voor 120% worden afgetrokken behalve de brandstof, zijnde de elektriciteit, die kan slechts voor 75% worden afgetrokken.

    Plug-in hybrides en EREV’s kunnen voor 100% worden afgetrokken indien de CO2-uitstoot lager is dan 60 g/km.

     

    3 VAA (Voordeel Alle Aard)

    Werknemers die een auto van het werk ter beschikking krijgen voor privé doeleinden dienen daarvoor een voordeel alle aard (VAA) in rekening te brengen in hun personenbelasting.

    Voor 100% elektrische auto’s (dus niet voor plug-in hybrides) wordt in de berekening van de VAA het laagste percentage van 4% toegepast. Het VAA wordt als volgt berekend: VAA = Catalogusprijs x ouderdomspercentage x CO2-coëfficiënt x 6/7. De minimum VAA bedraagt 1.250€. Voor vele (bescheiden) elektrische auto’s betaal je dus 1.250€ VAA maar voor een Tesla Model S bijvoorbeeld betaal je al snel 3.000€ tot 4.000€

     

    4 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

    4.1 Vlaams Gewest

    In Vlaanderen is een 100% elektrische auto vrijgesteld van BIV. Hybrides met een CO2 uitstoot lager dan 50 g/km worden eveneens vrijgesteld. Voor andere hybride wagens kan je het tarief berekenen via deze tool van de Vlaamse overheid.

    4.2 Waals Gewest

    In Wallonië betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

    4.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    In Brussel betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

     

    5 Verkeersbelasting

    5.1 Vlaams Gewest

    Sinds januari 2016 worden 100% elektrische wagens, plug-in hybrides (met max. CO2-uitstoot van 50g/km) en waterstofauto’s vrijgesteld van verkeersbelasting in het Vlaams gewest.

    5.2 Waals Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Waals Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

    5.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

     

    6 Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Onder bepaalde voorwaarden kunnen bedrijven een premie krijgen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de aankoop van elektrische, hybride of brandstofcel voertuigen. Raadpleeg EcoSubsiBru, het subsidieportaal van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, voor meer details.

  • 9. Kan ik een laadpaal in mijn huisstijl laten zetten
     

    De cover van de laadstations zijn verkrijgbaar in alle RAL/PMS kleuren, waarvan een aantal standaardkleuren zonder meerprijs. Hierdoor kan de laadpaal, opvallend of onopvallend, volledig in zijn omgeving worden geïntegreerd. Voor een hoogwaardige corporate uitstraling zijn de laadstations ook leverbaar in uw eigen bedrijfskleuren en/of -logo. Hiermee geeft u extra uitstraling aan uw laadfaciliteiten.

     

  • 10. Wat is het verschil tussen een 1-fase en een 3-fase laadstation?
     

    1-fase - 3,7kW

    Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.

     

    3-fase - 11kW

    Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V+ N (krachtstroom) en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn vaak gering. Voor informatie en de aanvraag van een een uitbreiding van uw meterkast raadpleeg de website van Eandis

  • 11. Welke kabels en contactdozen worden er gebruikt?
     

    Een elektrische laadkabel heeft zowel een contactpunt aan de voertuigzijde als aan het oplaadpuntzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig geeft. De laadkabel is een belangrijk onderdeel van het oplaad proces. Kies daarom altijd voor een kwalitatief goede kabel. Dit zorgt voor de meest (brand)veilige en snelle laadoplossing.

    Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en Amerikaanse* merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadstations voorzien zijn van dit type contactdoos.

     

    Type 1 Kabel

    Aan de kant van het laadstation zijn alle oplaadpalen voorzien van een Type 2 contactdoos. Er kan dus alleen een verschil zijn aan de autokant.

     

     

     

     

    Type 2 Kabel

     

     

     

     

     

     

    * De Amerikaanse Tesla Model S is voor Europa voorzien van een Type 2 contactdoos.

  • 12. Welk type kabel heb ik nodig voor mijn auto?
     

    Welke laadkabel u nodig heeft ligt aan het type auto dat u heeft aangeschaft.
    Het contactpunt aan de voertuigzijde heeft soms een andere aansluiting dan het contactpunt aan de kant van de laadpaal.
    Momenteel worden alle voertuigen met een Type 1 of Type 2 aansluiting op de markt gebracht. Type 2 is daarin de meest voorkomende aansluiting.

  • 13. Als mijn oplaadkabel te kort is, kan ik dan een verlengsnoer gebruiken?
     

    Nee, u kunt en mag geen verlengsnoer gebruiken. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met het laadstation. Als uw kabel te kort is, dient u een langere kabel aan te schaffen. U dient zich wel te realiseren dat u een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij het laadpunt te parkeren.

  • 14. Wat is het verschil tussen kW en kWh?
     

    1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. (een normaal huishouden kan over haar aansluiting maximaal kw vermogen afnemen).

    Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/accu capaciteit van uw auto. Door de accu capaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle accu.

    Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een accu capaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.

    Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.

    Na circa 50% van de laadtijd is de accu al voor 80% vol! De batterij kan ook tussentijds opgeladen worden. De laatste 20% van de accu wordt gevuld via druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.

  • 15. Wat is het verschil tussen AC en DC laden?
     

    DC – Gelijkstroom (= snel laden)

    Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt.

    Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt.  Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

     

    AC – Wisselstroom (= langzaam laden)

    In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-Fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) betrekken om te laden. Als de lader van uw auto het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

     

    Door de hoge kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop.

  • 16. Wat is Smart Charging, Load Balancing, Peak Shaving?
     

    Wat is Smart Charging?

    Alle 'slimme' oplaadstations kunnen tegen een meerprijs van € 1,00 per connector/maand gemonitord worden voor Smart Charging. Dit betekent dat er per laadstation een maximum en minimum laadvermogen ingesteld kan worden. Hiermee is het beschikbaar vermogen te verdelen over verschillende laadstations/connectoren of kan, in het geval dat een gebruiker niet voldoende stroom over heeft om de auto probleemloos op te laden, het vermogen 'geknepen' worden.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Load Balancing?

    Wanneer u meerdere laadstations wilt installeren, vereist dit een beschikbaarheid van het cumulatief vermogen van de aangesloten laadstations. Indien het totaal beschikbare vermogen ontoereikend is kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de stations waarop op dat moment geladen wordt.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Hub / Satellite?

    Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de anderen (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Dit noemen we een Hub-Satellite constructie.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Peak Shaving?

    Met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximum capaciteit instellen. Zo bent u er zeker van dat u de maximum stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening niet zult overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.

     

  • 17. Wat beïnvloedt de actieradius van mijn elektrische auto?
     

    Rijstijl, snelheid van het verkeer en de (weg)omstandigheden hebben invloed op het stroomverbruik. Net als bij een door brandstof aangedreven auto verbuikt een elektrische auto relatief meer vermogen bij snel optrekken en hoge snelheden. Bij rustig remmen wordt de accu overigens opgeladen met de 'remenergie'. Verder hebben ook het laadgewicht en het aantal personen in de auto invloed op het stroomverbruik. Radio en verlichting e.d. hebben weinig invloed op het stroomverbruik en dus de actieradius.

    De verwarming/airco van de auto heeft heel veel invloed op de actieradius, tot zelfs 50%. Veel elektrische auto's kun je voorverwarmen of koelen als ze aan het laadstation zijn aangesloten.

  • 18. Waar kan ik mijn contract ID vinden?
     

    Je Contract ID-nummer staat op je Laadpas en start met "NL-EVB" of "BE-EVB". Dit nummer is jouw persoonlijke pasnummer waarop al je laadsessies staan geregistreerd. Met dit nummer kan je ook je laadpas registreren.

  • 19. Waar kan ik mijn auto opladen met mijn laadpas?
     

    Standaard kan je je elektrische auto met je laadpas opladen aan je eigen laadpaal. Als je ook gebruik wil maken van de mogelijkheid om bij openbare laadpunten in België en Nederland je auto op te laden kan je dit aanvragen. Elke maand ontvang je dan een factuur van het aantal kWh’s dat je hebt afgenomen bij een openbare laadpaal.

  • 20. Kan ik met mijn laadpas in het buitenland mijn wagen opladen?
     

    Ja, dit is mogelijk als je de optie Interoperabiliteit activeert. Met interoperabiliteit kan je gebruik maken van laadpalen van verschillende operators in het binnen- en buitenland. Let er wel op dat nog niet in alle landen voldoende openbare laadpalen ter beschikking zijn.

    Bekijk dus voor je op reis gaat waar je je auto kan opladen in het buitenland. Je kan daarbij gebruik maken van de EV Box ChargeNet app. Via deze applicatie vind je alle laadpalen in het binnen- en buitenland waaraan je je auto gegarandeerd kan laden.

  • 21. Hoeveel kost het opladen bij een openbare laadpaal?
     

    Dit hangt af van het ingestelde tarief per kWh van deze openbare laadpaal. Het tarief kan bovendien bestaan uit een starttarief en een tijdstarief. De kosten hiervoor worden maandelijks automatisch verrekend.

  • 22. Hoe ziet mijn factuur eruit?
     

    Ben je in het bezit van een laadpas? Dan ontvang je maandelijks een factuur met een overzicht van de kosten die je de voorgaande maand gemaakt hebt door bv het opladen van je auto bij een openbare laadpaal. Daarnaast worden er eventuele abonnementskosten of andere kosten in rekening gebracht.

    Ben je in het bezit van een laadstation en heb je een tarief ingesteld? Dan ontvang je maandelijks een credit factuur voor de verrekening van de laadtransacties die hebben plaatsgevonden op jouw station. Bovendien ontvang je eenmaal per jaar een factuur voor de kosten van je laadpunt abonnement.

    Bij de maandelijkse facturering van het laatstgenoemde laadstation zal je als bedrijf een btw-specificatie ontvangen. Dit is niet het geval voor particuliere bezitters van een laadstation met ingesteld tarief.

  • 23. Kan ik mijn huidige account veranderen van privé naar zakelijk?
     

    Ja dit is mogelijk. Hiervoor kan je inloggen in je backoffice account en je gegevens veranderen. Vergeet niet om je btw-nummer etc. bij de hand te houden als je dit veranderd.

  • 24. Hoe selecteer ik de juiste laadpaal voor mijn auto?
     

    In onze webshop kan je aan de hand van enkele criteria een laadpaal selecteren die bij jou past. Heb je liever iemand persoonlijk die je helpt bij het kiezen van een laadpaal? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je uiteraard graag verder!

  • 25. Kan ik mijn verbruikte kWh laten vergoeden door mijn werkgever?
     

    Als je jouw stroomkosten vergoed krijgt van je werkgever, worden je werkelijk verbruikte kWh door ons automatisch maandelijks gefactureerd en uitbetaald. Of via een éénmalig abonnement door Alfen ook mee opgenomen.

  • 26. Kan ik zelf een laadpaal installeren?
     

    Dit raden wij af, je kan beter gebruik maken van ons installatiebedrijf die voor een vakkundige aansluiting zorgt. We zijn gekwalificeerd en getraind om de laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand aan de installatie ontvang je altijd een expertise (een inspectie van je elektrische installatie). Bovendien ontvang je tijdens onze expertise een advies en prijsopgave voor de aanschaf én installatie van een laadpaal.

  • 27. Moet de werkgever de kosten van de laadpaal en eventuele bijkomende installatiekosten tot het loon van de medewerker rekenen?
     

    Nee, het plaatsen of laten plaatsen van een laadpaal bij de woning van de medewerker maakt deel uit van de terbeschikkingstelling van de auto van de zaak. Ook wanneer een medewerker op verzoek van de werkgever een laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen, is dit het geval. Afspraken over het declareren van gebruikte stroom staan hier los van.

  • 28. Kan ik als bedrijf een tarief instellen voor gastgebruik?
     

    Als bedrijf kunt u via BackOffice een starttarief en een kWh-tarief voor uw laadpalen invoeren. De verrekening van het verbruik vindt maandelijks automatisch plaats met de gebruiker. Hier zorgen wij voor, u dient hiervoor wel een Business/Enterprise abonnement af te sluiten. Let op, particulieren mogen niet verdienen aan het leveren van stroom, dus zij kunnen geen tarief instellen voor gastgebruik.

    Bij Alfen laadpunten kan is hier geen onderscheid aan verbonden.

  • 1. Welke abonnementen zijn er en welke past het best bij mij?
     

    Als je voor een EV-box kiest zijn er 3 verschillende abonnementsvormen om uit te kiezen. Je kan kiezen tussen een Home, Business en Enterprise abonnement. Het voordeel van een abonnement is o.a. dat er automatisch gefactureerd wordt als je bv een leaserijder bent of als je geen zorgen wil hebben over de facturering naar klanten die op openbare plekken hun auto bij je komen opladen.

  • 2. Hoeveel kost zo’n abonnement?
     

    Voor de Home variant is dit vanaf 4 EUR p/m. Voor een Business abonnement betaal je vanaf 5 EUR p/m en voor een Enterprise abonnement betaal je vanaf 9,50 EUR p/m. Het precieze bedrag hangt af van het aantal connectoren wat je laadpaal heeft en of je SmartCharging wil activeren.

  • 3. Kan ik een tarief instellen voor mijn laadpaal?
     

    Ja, met een Business en Enterprise abonnement is er de mogelijkheid om een tarief in te stellen. Je betaalt immers als eigenaar van de laadpaal voor de energiefactuur en kan dit daarom doorrekenen naar de klant die zijn auto aan je paal oplaadt.

    Je kan daarbij (afhankelijk van je abonnement) verschillende tarieven instellen:

    • Starttarief: Een vast bedrag wat wordt berekend wanneer de klant begint met laden.
    • kWh-tarief: Het kWh-tarief is een bedrag dat wordt verrekend op de hoeveelheid elektriciteit die wordt geconsumeerd per uur.
    • Tijdstarief: Het tijdstarief is een bedrag dat per minuut wordt verrekend aan auto's die aan het laden zijn.

     

    Let op! Om eerlijke prijzen te garanderen zit er een limiet op het bedrag dat je kan instellen. Dit tarief hangt af van je abonnement. Bij het instellen van het tarief zal je de limieten zien die ingesteld zijn voor jouw abonnement.

  • 4. Waar kan ik een laadpas aanvragen & registreren?
     

    Dit kan je eenvoudig doen door contact met ons op te nemen. Wij zorgen dat je een laadpas ontvangt en registreren deze voor je.

  • 5. Hoe werkt de verrekening van laadkosten?
     

    Heb je een bedrijfs- of leasewagen en wil je de kosten van het laden thuis en van je laadpas doorberekenen aan je werkgever? Dat is geen probleem. Het abonnement kan je op naam van je werkgever afsluiten. Zo worden automatisch alle kosten van het laadstation en de laadpas doorberekend aan je werkgever.

    Stel je als onderneming of overheid een laadpaal openbaar ter beschikking? Ook dan hoef je niets handmatig te factureren. De verrekening gebeurd volledig automatisch aan de hand van het tarief wat je hebt ingesteld in de laadpaal.

  • 6. Waar kan ik mijn contract ID vinden?
     

    Je Contract ID-nummer staat op je Laadpas en start met "NL-EVB" of "BE-EVB". Dit nummer is jouw persoonlijke pasnummer waarop al je laadsessies staan geregistreerd. Met dit nummer kan je ook je laadpas registreren.

  • 7. Waar kan ik mijn auto opladen met mijn laadpas?
     

    Standaard kan je je elektrische auto met je laadpas opladen aan je eigen laadpaal. Als je ook gebruik wil maken van de mogelijkheid om bij openbare laadpunten in België en Nederland je auto op te laden kan je dit aanvragen. Elke maand ontvang je dan een factuur van het aantal kWh’s dat je hebt afgenomen bij een openbare laadpaal.

  • 8. Kan ik met mijn laadpas in het buitenland mijn wagen opladen?
     

    Ja, dit is mogelijk als je de optie Interoperabiliteit activeert. Met interoperabiliteit kan je gebruik maken van laadpalen van verschillende operators in het binnen- en buitenland. Let er wel op dat nog niet in alle landen voldoende openbare laadpalen ter beschikking zijn.

    Bekijk dus voor je op reis gaat waar je je auto kan opladen in het buitenland. Je kan daarbij gebruik maken van de EV Box ChargeNet app. Via deze applicatie vind je alle laadpalen in het binnen- en buitenland waaraan je je auto gegarandeerd kan laden.

  • 9. Hoeveel kost het opladen bij een openbare laadpaal?
     

    Dit hangt af van het ingestelde tarief per kWh van deze openbare laadpaal. Het tarief kan bovendien bestaan uit een starttarief en een tijdstarief. De kosten hiervoor worden maandelijks automatisch verrekend.

  • 10. Hoe ziet mijn factuur eruit?
     

    Ben je in het bezit van een laadpas? Dan ontvang je maandelijks een factuur met een overzicht van de kosten die je de voorgaande maand gemaakt hebt door bv het opladen van je auto bij een openbare laadpaal. Daarnaast worden er eventuele abonnementskosten of andere kosten in rekening gebracht.

    Ben je in het bezit van een laadstation en heb je een tarief ingesteld? Dan ontvang je maandelijks een credit factuur voor de verrekening van de laadtransacties die hebben plaatsgevonden op jouw station. Bovendien ontvang je eenmaal per jaar een factuur voor de kosten van je laadpunt abonnement.

    Bij de maandelijkse facturering van het laatstgenoemde laadstation zal je als bedrijf een btw-specificatie ontvangen. Dit is niet het geval voor particuliere bezitters van een laadstation met ingesteld tarief.

  • 11. Kan ik mijn huidige account veranderen van privé naar zakelijk?
     

    Ja dit is mogelijk. Hiervoor kan je inloggen in je backoffice account en je gegevens veranderen. Vergeet niet om je btw-nummer etc. bij de hand te houden als je dit veranderd.

  • 1. Welke typen elektrische auto’s zijn er?
     

    Globaal zijn er drie typen auto's die geheel of deels op elektrische stroom kunnen rijden. Die met alleen een elektromotor, de types voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides.

    Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

     

    Volledig elektrisch  (FEV)

    Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Bovendien stoten ze tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Een langere rit zul je met dit type wagen zorgvuldig moeten plannen, want je reis eindigt zodra de stroom op is. Bij een volledig elektrische auto is dat in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.

    + stroom is voordeliger dan brandstof, goed voor het milieu

     beperkte actieradius, langere laadtijd

     

    Range extender (E-REV)

    Elektrische autos met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken.

    + normale actieradius, nog altijd zuiniger dan een reguliere brandstofauto

     verbruikt (een beetje) fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

     

    Plug-in hybride (PHEV)

    Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan het stopcontact kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.

    + normale actieradius bij het gebruik van de brandstofmotor

     als je echt zuinig wil rijden, moet je het accupakket continu tussentijds bijladen, hij verbruikt ook fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

  • 2. Is elektrisch rijden veilig?
     

    Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risicos bij het opladen uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld. Stroom stelen is niet mogelijk, omdat u uw laadpas gebruikt om het stopcontact te vergrendelen. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit uw auto zou trekken, stopt het hele proces. U kunt het laden pas herstarten of de laadkabel uit de paal verwijderen, wanneer u opnieuw uw laadpas voor de kaartlezer houdt. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

  • 3. Wat zijn de fiscale voordelen van elektrisch rijden?
     

    In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd door de overheid door middel van subsidies en belastingsverminderingen. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen.

    Overzicht

    1. Premie 5.000€
    2. 120% belastingsaftrek
    3. VAA (Voordeel Alle Aard)
    4. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
    5. Verkeersbelasting
    6. Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    1 Premie 5.000€

    Sinds januari 2016 kan je van de Vlaamse overheid een premie krijgen voor de aankoop van een 100% elektrische wagen of een waterstofauto. De premie geldt enkel voor particulieren (natuurlijke personen) en je kan ze dus niet gebruiken voor bedrijfs- of leasingwagens.

    Het moet gaan om een wagen die besteld is vanaf 1-1-2016. De premie geldt enkel voor wagens van categorie M1 (gewone wagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton).

    De wagen moet ingeschreven worden in het Vlaams Gewest, je moet hem minstens 3 jaar houden en je moet je bestelling online registreren .Het premiebedrag bedraagt maximaal 5.000€ in 2016 en het bedrag daalt naargelang de auto duurder is.

     

    2 120% belastingsaftrek

    Belgische vennootschappen kunnen de aankoop van een 100% elektrische auto voor 120% aftrekken van hun belastingen. Ook de kosten kunnen voor 120% worden afgetrokken behalve de brandstof, zijnde de elektriciteit, die kan slechts voor 75% worden afgetrokken.

    Plug-in hybrides en EREV’s kunnen voor 100% worden afgetrokken indien de CO2-uitstoot lager is dan 60 g/km.

     

    3 VAA (Voordeel Alle Aard)

    Werknemers die een auto van het werk ter beschikking krijgen voor privé doeleinden dienen daarvoor een voordeel alle aard (VAA) in rekening te brengen in hun personenbelasting.

    Voor 100% elektrische auto’s (dus niet voor plug-in hybrides) wordt in de berekening van de VAA het laagste percentage van 4% toegepast. Het VAA wordt als volgt berekend: VAA = Catalogusprijs x ouderdomspercentage x CO2-coëfficiënt x 6/7. De minimum VAA bedraagt 1.250€. Voor vele (bescheiden) elektrische auto’s betaal je dus 1.250€ VAA maar voor een Tesla Model S bijvoorbeeld betaal je al snel 3.000€ tot 4.000€

     

    4 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

    4.1 Vlaams Gewest

    In Vlaanderen is een 100% elektrische auto vrijgesteld van BIV. Hybrides met een CO2 uitstoot lager dan 50 g/km worden eveneens vrijgesteld. Voor andere hybride wagens kan je het tarief berekenen via deze tool van de Vlaamse overheid.

    4.2 Waals Gewest

    In Wallonië betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

    4.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    In Brussel betaal je de voor een 100% elektrische auto de minimum BIV van 61,5€.

     

    5 Verkeersbelasting

    5.1 Vlaams Gewest

    Sinds januari 2016 worden 100% elektrische wagens, plug-in hybrides (met max. CO2-uitstoot van 50g/km) en waterstofauto’s vrijgesteld van verkeersbelasting in het Vlaams gewest.

    5.2 Waals Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Waals Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

    5.3 Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Voor 100% elektrische wagens die ingeschreven zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betaal je de minimum verkeersbelasting van 77,35€.

     

    6 Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    Onder bepaalde voorwaarden kunnen bedrijven een premie krijgen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de aankoop van elektrische, hybride of brandstofcel voertuigen. Raadpleeg EcoSubsiBru, het subsidieportaal van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, voor meer details.

  • 4. Wat beïnvloedt de actieradius van mijn elektrische auto?
     

    Rijstijl, snelheid van het verkeer en de (weg)omstandigheden hebben invloed op het stroomverbruik. Net als bij een door brandstof aangedreven auto verbuikt een elektrische auto relatief meer vermogen bij snel optrekken en hoge snelheden. Bij rustig remmen wordt de accu overigens opgeladen met de 'remenergie'. Verder hebben ook het laadgewicht en het aantal personen in de auto invloed op het stroomverbruik. Radio en verlichting e.d. hebben weinig invloed op het stroomverbruik en dus de actieradius.

    De verwarming/airco van de auto heeft heel veel invloed op de actieradius, tot zelfs 50%. Veel elektrische auto's kun je voorverwarmen of koelen als ze aan het laadstation zijn aangesloten.

  • 1. Wat is het verschil tussen een 1-fase en een 3-fase laadstation?
     

    1-fase - 3,7kW

    Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.

     

    3-fase - 11kW

    Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x400V+ N (krachtstroom) en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn vaak gering. Voor informatie en de aanvraag van een een uitbreiding van uw meterkast raadpleeg de website van Eandis

  • 2. Welke kabels en contactdozen worden er gebruikt?
     

    Een elektrische laadkabel heeft zowel een contactpunt aan de voertuigzijde als aan het oplaadpuntzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig geeft. De laadkabel is een belangrijk onderdeel van het oplaad proces. Kies daarom altijd voor een kwalitatief goede kabel. Dit zorgt voor de meest (brand)veilige en snelle laadoplossing.

    Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. Op dit moment hebben de Japanse en Amerikaanse* merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadstations voorzien zijn van dit type contactdoos.

     

    Type 1 Kabel

    Aan de kant van het laadstation zijn alle oplaadpalen voorzien van een Type 2 contactdoos. Er kan dus alleen een verschil zijn aan de autokant.

     

     

     

     

    Type 2 Kabel

     

     

     

     

     

     

    * De Amerikaanse Tesla Model S is voor Europa voorzien van een Type 2 contactdoos.

  • 3. Welk type kabel heb ik nodig voor mijn auto?
     

    Welke laadkabel u nodig heeft ligt aan het type auto dat u heeft aangeschaft.
    Het contactpunt aan de voertuigzijde heeft soms een andere aansluiting dan het contactpunt aan de kant van de laadpaal.
    Momenteel worden alle voertuigen met een Type 1 of Type 2 aansluiting op de markt gebracht. Type 2 is daarin de meest voorkomende aansluiting.

  • 4. Als mijn oplaadkabel te kort is, kan ik dan een verlengsnoer gebruiken?
     

    Nee, u kunt en mag geen verlengsnoer gebruiken. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met het laadstation. Als uw kabel te kort is, dient u een langere kabel aan te schaffen. U dient zich wel te realiseren dat u een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij het laadpunt te parkeren.

  • 5. Wat is het verschil tussen kW en kWh?
     

    1 kilowatt is 1.000 Watt. De eenheid watt staat voor vermogen en een kilowatt wil zeggen een vermogen van 1000 watt. (een normaal huishouden kan over haar aansluiting maximaal kw vermogen afnemen).

    Kilowattuur (kWh) is de maatstaf voor de energie-inhoud/accu capaciteit van uw auto. Door de accu capaciteit van uw auto te delen door het laadvermogen van uw laadstation kunt u de laadtijd berekenen voor een volle accu.

    Voorbeeld: U rijdt een Mitsubishi Outlander PHEV, met een accu capaciteit van 12kWh, en wil laden aan een 1- fase 3,7 kW laadpaal.

    Accu capaciteit 12 kW / 3,7 kW laadvermogen = 3u en 15 min laden voor een volle accu.

    Na circa 50% van de laadtijd is de accu al voor 80% vol! De batterij kan ook tussentijds opgeladen worden. De laatste 20% van de accu wordt gevuld via druppelladen. Dat is langzaam laden om zo de kwaliteit van de batterij hoog te houden.

  • 6. Wat is het verschil tussen AC en DC laden?
     

    DC – Gelijkstroom (= snel laden)

    Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt.

    Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt.  Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

     

    AC – Wisselstroom (= langzaam laden)

    In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-Fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) betrekken om te laden. Als de lader van uw auto het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

     

    Door de hoge kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop.

  • 7. Wat is Smart Charging, Load Balancing, Peak Shaving?
     

    Wat is Smart Charging?

    Alle 'slimme' oplaadstations kunnen tegen een meerprijs van € 1,00 per connector/maand gemonitord worden voor Smart Charging. Dit betekent dat er per laadstation een maximum en minimum laadvermogen ingesteld kan worden. Hiermee is het beschikbaar vermogen te verdelen over verschillende laadstations/connectoren of kan, in het geval dat een gebruiker niet voldoende stroom over heeft om de auto probleemloos op te laden, het vermogen 'geknepen' worden.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Load Balancing?

    Wanneer u meerdere laadstations wilt installeren, vereist dit een beschikbaarheid van het cumulatief vermogen van de aangesloten laadstations. Indien het totaal beschikbare vermogen ontoereikend is kunnen we via Load Balancing ervoor zorgen dat het beschikbare vermogen evenredig wordt verdeeld over de stations waarop op dat moment geladen wordt.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Hub / Satellite?

    Als u meerdere laadstations op locatie plaatst, is er de mogelijkheid om alle laadstations via 1 modem te laten communiceren en op afstand te beheren. Het eerste laadstation is dus een volledig communicerend (slim) laadstation, de anderen (goedkopere laadstations zonder modem) zijn hieraan gekoppeld. Zo bespaart u op maandelijkse kosten voor het data-abonnement en kunnen alle laadpunten centraal worden beheerd en ingesteld. Dit noemen we een Hub-Satellite constructie.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Wat is Peak Shaving?

    Met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximum capaciteit instellen. Zo bent u er zeker van dat u de maximum stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening niet zult overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.

     

  • 1. Kan ik een laadpaal in mijn huisstijl laten zetten
     

    De cover van de laadstations zijn verkrijgbaar in alle RAL/PMS kleuren, waarvan een aantal standaardkleuren zonder meerprijs. Hierdoor kan de laadpaal, opvallend of onopvallend, volledig in zijn omgeving worden geïntegreerd. Voor een hoogwaardige corporate uitstraling zijn de laadstations ook leverbaar in uw eigen bedrijfskleuren en/of -logo. Hiermee geeft u extra uitstraling aan uw laadfaciliteiten.

     

  • 2. Hoe selecteer ik de juiste laadpaal voor mijn auto?
     

    In onze webshop kan je aan de hand van enkele criteria een laadpaal selecteren die bij jou past. Heb je liever iemand persoonlijk die je helpt bij het kiezen van een laadpaal? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je uiteraard graag verder!

  • 3. Kan ik mijn verbruikte kWh laten vergoeden door mijn werkgever?
     

    Als je jouw stroomkosten vergoed krijgt van je werkgever, worden je werkelijk verbruikte kWh door ons automatisch maandelijks gefactureerd en uitbetaald. Of via een éénmalig abonnement door Alfen ook mee opgenomen.

  • 4. Kan ik zelf een laadpaal installeren?
     

    Dit raden wij af, je kan beter gebruik maken van ons installatiebedrijf die voor een vakkundige aansluiting zorgt. We zijn gekwalificeerd en getraind om de laadpalen veilig en verantwoord te installeren. Voorafgaand aan de installatie ontvang je altijd een expertise (een inspectie van je elektrische installatie). Bovendien ontvang je tijdens onze expertise een advies en prijsopgave voor de aanschaf én installatie van een laadpaal.

  • 5. Moet de werkgever de kosten van de laadpaal en eventuele bijkomende installatiekosten tot het loon van de medewerker rekenen?
     

    Nee, het plaatsen of laten plaatsen van een laadpaal bij de woning van de medewerker maakt deel uit van de terbeschikkingstelling van de auto van de zaak. Ook wanneer een medewerker op verzoek van de werkgever een laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen, is dit het geval. Afspraken over het declareren van gebruikte stroom staan hier los van.

  • 6. Kan ik als bedrijf een tarief instellen voor gastgebruik?
     

    Als bedrijf kunt u via BackOffice een starttarief en een kWh-tarief voor uw laadpalen invoeren. De verrekening van het verbruik vindt maandelijks automatisch plaats met de gebruiker. Hier zorgen wij voor, u dient hiervoor wel een Business/Enterprise abonnement af te sluiten. Let op, particulieren mogen niet verdienen aan het leveren van stroom, dus zij kunnen geen tarief instellen voor gastgebruik.

    Bij Alfen laadpunten kan is hier geen onderscheid aan verbonden.